Frančeskův upgrade
Frančeskův upgrade
Jsou auta, která se na stránky tuningových časopisů nikdy nedostanou. A pak jsou auta, jejichž recenze je možné zařazovat téměř každoročně. Jedním z příkladů druhé alternativy je naftu hltající turbo oktávka Františka Flachse alias Frančeska, se kterou jste měli možnost se blíže seznámit na stránkách našeho časopisu již v srpnovém čísle roku 2004. Tehdejší podoba vozu využívající neokoukané módní trendy, které do našich končin přinesl pro tunery nepochybně zásadní americký film „rychle a zběsile“, by zajisté i v dnešní době vzbuzovala zaslouženou pozornost. Přesto se Frančesko po relativně úspěšné sezóně rozhodl pro další zásadní přestavbu své Octavie. Motivující vysněnou metou byla pozice jedné z nejoceňovanějších škodovek tuzemské tuningové scény. Zda se podařilo Frančeskovi odvážné skryté ambice naplnit či nikoliv si prozradíme v závěru článku. Nyní si pojďme podrobně přiblížit přerod černé oktávky s nekompromisním výrazem nabušeného sportovce na luxusní retro káru s hřejivým jižanským temperamentem.
Chcete-li společně se mnou sledovat veškeré změny, které auto za poslední sezónu postihly, zapátrejte ve svém archivu a nalistujte si článek Black Magic Woman do Michala Obersteina. Popis současné podoby Frančeskovy oktávky nelze začít jinak, než novým emotivním stylingem exteriéru. O získání vaší pozornosti se s naprostým přehledem postará netradiční dvoubarevné oranžovo-černé lakování s airbrushem a mohutná, částečně lakovaná, kola s leštěnými límci. Barevný odstín vrchní části karosérie zůstal zachován z předchozí evoluce. Na spodní část karosérie byla nanesena výrazná oranžová metalíza ze vzorníku barev automobilky Lamborghini. Jelikož je ale Frančesko náročný zákazník, usmyslel si, že chce do laku navíc přimíchat holografické třpytky a jednotlivé barvy oddělit rudým, ostře řezaným a stříbrně lemovaným, airbrushem. Lakýrnický mistr pan Jankovský, kterému plzeňský tuner svou čtyřkolou chloubu svěřil, přání do písmene vyslyšel a dodal tak vozu nezaměnitelnou image. Devět vrstev ochranného bezbarvého laku už je jen dodatečnou třešinkou na pomyslném dortu.
To jsme ale trošku předběhli chronologický vývoj přestavby. Konečnému lakování samozřejmě předcházela ještě řada větších či menších karosářských úprav. Nejmarkantnější změnou od předchozí evoluce, byla výměna nárazníků. Přední mohutnou radlici nahradil, po menších úpravách, tvarově čistší nárazník od Carlineu původně navržený pro VW Bora. Zadní nárazník je z produkce firmy Fox a svým tvarem zdárně sekunduje nejen přednímu nárazníku ale i designu zbytku karosérie. Pro větší pohodlí a snížení rizika poškození laku během parkování byl zadní nárazník dovybaven čtyřmi parkovacími senzory. Oba nárazníky i nové prahové nástavce jsou vyrobeny z laminátu. Výrazně upravena byla kapota motoru v jejíž střední části byl podle vlastního návrhu vytvořen rozměrný výdech, tvarově korespondující s otvory v předním nárazníku. Drobným upgradem prošly přední blatníky, z nichž byly odstraněny boční blikače a na jejich místo nainstalovány funkční chromované průduchy. Ze zavařeného víka kufru zmizelo velmi rychle, pro novou image, velmi zběsilé hliníkové křídlo. Navařené lemy blatníků, šoférova vnější klika z Audi 80 a zavařené ostatní kliky, přemístěné hliníkové víčko nádrže, prodloužená střecha, nerezová maska chladiče, zadní čiré a přední faceliftové světlomety, chromované překryty zpětných zrcátek a sluneční fólie na oknech zůstaly ponechány z předchozí podoby auta. Většinu provedených stylingových úprav má na svědomí firma Axon tuning.
Notné zkrášlovací kůře se nevyhnuly ani už z výroby dosti vydařené, a posléze ručně vyleštěné, osmnácti palcové ráfky DynaTech M8 z lehkých slitin. S ohledem na plánovanou image auta nechal Frančesko nalakovat středy kol oranžovou barvou totožného odstínu Lamborghini jako má spodní část karosérie, pozlatil hlavičky šroubů a na středové pokličky umístil znaky Porsche.
V uplynulých sezónách používaný sportovní stavitelný podvozek Inter Alloy umožňoval sice svižnější svezení a snížení vozu až o 6 centimetrů, ale každodenní drncání po českých komunikacích už přestalo Frančeska jednoduše bavit. Rozhodl se proto, za ochotné pomoci Véna Max Cipry, pro výměnu za vzduchový podvozek od americké firmy Airbagit, umožňující plynulé nastavení výšky každého kola zvlášť v rozmezí až dvaceti centimetrů. Charakteristickou výhodou vzduchového podvozku, kromě vyššího jízdního komfortu, je také efektní možnost položení auta na zem či přizvednutí vozu při přejezdu výrazných nerovností.
Výfukové potrubí vyrobené z nerezu je v koncové části rozdvojeno do dvou rezonátorů z Audi a vyústěno skrze zadní nárazník dvěma po stranách umístěnými oválnými koncovkami Laityng. Nová úprava výfukového potrubí přinesla, společně se zařazeným poweboxem I.B.Z. a otevřeným vzduchovým filtrem, dieselové jedna devítce výkon okolo 150 koní. Pro dodatečné zvýšení tuhosti karosérie přibyla mezi horní uložení předních tlumičů nerezová stavitelná rozpěra. Další úpravy motorového prostoru jsou spíše estetického charakteru. Plastový kryt motoru byl pokryt ručně malovaným obrazem štíra, za jehož uměleckým ztvárněním stojí kamarádka Aponina. Odstínění vzduchového filtru, kryt baterie, krytky uložení tlumičů a šrouby upevňující přední blatníky byly rozleštěny do vysokého lesku.
V interiéru se žádná zásadní revoluce úprav nekonala, přesto i zde došlo k několika patrným změnám. Z evidentních důvodů byly do středového tunelu nainstalovány tlačítkové ovladače jednotlivých měchů vzduchového podvozku a do pravého A-sloupku kontrolní měřiče tlaku. Z praktických důvodů byly přečalouněny každodenním používáním opotřebené středy sedáků a opěradel, z původní béžové do černé kůže. Vytepaný plastický motiv štíra se přesunul z přední části sedáku na horní část opěradla. Drobné chromované doplňky ponechané z předešlé evoluce jsou z valné části z produkce firmy Milotec. Sportovní volant o průměru 32 centimetrů pochází z dílen italského výrobce Isotta. Noční nepřehlédnutelnost zajišťují v interiéru zabudované UV a modré neony zajímavě doplňující zelené neony osvětlující podvozek.
Samostatný odstavec si zaslouží výkonově posílená audio aparatura. Jako základní zdroj signálu ponechal Frančesko osvědčené highendové autorádio SONY CDX-MP80 s možností přehrávání digitálního formátu MP3. Výhradním dodavatelem ostatních audio komponentů se stala firma US Blaster. Přední dveře jsou standardně osazeny dvoupásmovými komponentními reproduktory. Zbylé prvky instalované audio soustavy jsou umístěny v kufrové zástavbě. Na pozici původního plata jsou umístěny dva oválné koaxiální reproduktory zajišťující šíření středních a vysokých tónů do prostoru zadní části kabiny. Zdůrazněnou basovou složku obstarává subwoofer zapuštěný v na míru vyrobeném demontovatelném boxu. Dostatečně silný a nezkreslený signál zajišťuje pěti kanálový mosfetový zesilovač USB 1385 s připojeným kapacitorem USB 5470.
No tak to vidíte, od minulé recenze uplynula pouze jediná sezóna a přesto Frančeskův upgrade naplnil nový článek. Taková pořádná porce úprav spolkne mnoho volného času, o financích raději před drahými polovičkami ani nemluvě. Proto by chtěl Frančesko věnovat zvláštní poděkování své ženě Marii za trpělivost a tolik potřebnou podporu.
Ještě se musíme krátce vrátit k nasbíraným, v úvodu avizovaným, oceněním této „lehce“ poladěné oktávky. Prosím spusťte fanfáry. Dámy a pánové, představuji vám hrdého majitele bronzové medaile z celoročního republikového mistrovství Show and Shine Tuning Cup 2005 v absolutním pořadí a vítěze v kategorii škodovek. Blahopřejeme. Jen tak dál Frančesko…